Dzisiaj jest: 19.3.2024, imieniny: Aleksandryny, Józefa, Nicety

Co z podatkiem ekologicznym w Polsce?

Dodano: 5 lat temu Czytane: 3740 Autor:
Redakcja poleca!

Podatek ekologiczny ma za zadanie nałożyć dodatkową opłatę na czynniki, które mają wyjątkowo negatywny wpływ na środowisko.

Co z podatkiem ekologicznym w Polsce?
Danina może zostać nałożona również na niektóre towary, działania i usługi, w celu włączenia w ich cenę kosztów ochrony środowiska. Ma to być również sposób na przekonanie producentów do działań, które mają doprowadzić do poprawy jakości produktów i uczynienia ich lepszymi dla środowiska.

Podatki ekologiczne

Podatki ekologiczne możemy podzielić na dwie podstawowe grupy:

  • Podatki od paliw i energii (jak np. podatek "siarkowy" i "węglowy", a także od paliw samochodowych i lotniczych, a także od energii)
  • Podatki pozostałe jak np. opłata od pojazdów silnikowych czy od plastikowych opakowań.

Podatki ekologiczne w Polsce

W 2010 roku w Polsce politycy wpadli na pomysł wprowadzenia podatku ekologicznego od samochodów osobowych. Jego wprowadzenie było jednak bardzo mocno kontrowersyjne i spotkało się z ogromnym oporem społeczeństwa. Posiadacze starszych samochodów, które dominowały w gospodarstwach domowych w tamtych czasach, zbuntowali się, nie chcąc płacić dodatkowego podatku. Podatek ten miał wynosić nie więcej niż 250 złotych rocznie. Niestety, wprowadzenie tego podatku nie miało oznaczać likwidacji podatku akcyzowego, co wiązałoby się z obowiązkiem płacenia kolejnego podatku przez właścicieli samochodów: wliczanej w cenę akcyzy i płaconego corocznie podatku akcyzowego. Podatek ekologiczny byłby wiec największym obciążeniem dla biedniejszych osób, które nie byłyby w stanie zakupić i otrzymać nowego auta.

Podatek ten został bardzo szybko anulowany, ale obecnie wrócił ze wzmocnioną mocą. Od 1 stycznia 2019 roku w życie weszła ustawa paliwowa. Mówi ona, że do każdych 1000 litrów benzyny doliczana będzie oplata w postaci 80 zł dodatkowego podatku, który ma zostać wykorzystany w celu finansowania walki o czystsze powietrze. Jaki ma to wpływ na zwykłego kierowcę? Opłata przerzucona na kierowców to 8 groszy na każdym litrze. Według treści ustawy podatek ten ma obciążyć firmy sprzedające paliwo, ale ciężko wyobrazić sobie, że zrezygnują one z części zysków.Obok akcyzy i VAT, kierowcy będą musieli zmierzyć się więc z kolejnym podatkiem.

Pieniądze z podatku mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (85%), a także nowej organizacji zwanej Funduszem Niskoemisyjnego Transportu (15%). Fundusz ten ma za zadanie finansować projekty związane z elektromobilnością i transportem opartym na paliwach alternatywnych.

Opłata paliwowa przeniesie się nie tylko na wyższe ceny paliw, ale także i ceny towarów spożywczych, które muszą wzrosnąć przez wyższe koszty transportu.

Niestety, nie jest to jedyny podatek ekologiczny, którymi mają zostać obciążeni kierowcy. Ostatnimi czasy rozważano również wprowadzić dodatkową opłatę w trakcie przeglądów samochodów, zwaną opłatą jakościową. Dodatkowo, rząd ma zamiar opodatkować samochody osobowe o większych pojemnościach silnika. Właściciele pojazdów wysokolitrażowych (2-2,5;) mają więc się czego obawiać.Na chwile obecną nie wiadomo jeszcze czy podatki te zostaną wprowadzone.

Jak samemu wspierać fundacje ekologiczne za pomocą PIT?

Jeśli chcemy wesprzeć organizacje mające na celu poprawę stanu ekologii, ochrony zwierząt i ochrony dziedzictwa podatkowego, możemy oddać na ich cel 1% naszego podatku. Wystarczy tylko podczas wypełniania formularza PIT (najlepiej uzupełniać PIT online, za pomocą specjalnie do tego celu przygotowanej strony internetowej) w miejscu, w którym podajemy organizację pożytku publicznego, wpisać numer organizacji zajmującej się ochroną przyrody.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem Pitax.pl. Dzięki PITax rozliczysz swoje podatki w prosty i wygodny sposób nie wychodząc z domu.

Źródło: OF
Polecane