Dzisiaj jest: 25.4.2024, imieniny: Jarosława, Marka, Wiki

Zasięgi samochodów elektrycznych

Dodano: 7 lat temu Czytane: 1879 Autor:
Redakcja poleca!

Samochody elektryczne wymyślono wiele lat temu, jednakże na długi czas zostały zapomniane zarówno prze firmy motoryzacyjne, jak też przez użytkowników.

Zasięgi samochodów elektrycznych
Jednakże od pewnego czasu ponownie zyskały one ogromną popularność, między innymi ze względu na to, że są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego niż te z tradycyjnymi silnikami benzynowymi czy Diesla.

Historia samochodów elektrycznych
Pierwszy samochód elektryczny zaprojektowany został w 1835 roku. Jego wynalazcą był Sibrandus Stratingh Groningen, holenderski profesor. W podobnym czasie samochody napędzane elektrycznie zostały przedstawione w Ameryce oraz w Szkocji. Ich popularność do roku 1900 była ogromna, wynalazcy prześcigali się nie tylko w konstruowaniu samochodów z większymi osiągami jak również coraz szybszych.

W 1899 roku po raz pierwszy samochód zasilany energią elektryczną przekroczy prędkość 100 km/h. Niezwykle dużą popularność którą cieszyły się auta elektryczne przerwała popularność silników spalinowych i ich powszechne stosowanie w samochodach. Były one bowiem nie tylko znacznie wydajniejsze, pozwalając na pokonywanie o wiele większych odległości, ale także o wiele tańsze nie tylko jak mowa o ich eksploatacji, ale także o ich produkowaniu. To spowodowało, że na wiele lat samochody elektryczne odeszły w niepamięć, a firmy motoryzacyjne skupiły się na rozwijaniu produkcji aut z silnikami spalinowymi. Te jednakże stanowią znacznie większe zanieczyszczenie środowiska naturalne, dlatego też powrót do samochodów elektrycznych widoczny jest od długiego czasu. W wielu krajach samochody z silnikami spalinowymi mają zakaz wjazdu do określonych części miast, mogą się po nich poruszać jedynie auta elektryczne (sprawdż ich zalety i wady).

Zasięg samochodów elektrycznych
Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, co powoduje, że zainteresowani nimi użytkownicy mogą wybierać te, które spełniają ich oczekiwania. Czynnikiem na który zazwyczaj zwraca się najwięcej uwagi jest zasięg aut, czyli to ile mogą maksymalnie przejechać na jednym ładowaniu.

Porównując wiele zestawień na czoło wysuwają się samochody Tesla. Według producenta, model Tesla S 85D jest w stanie na jednym ładowaniu przejechać nawet 500 kilometrów. Pozostałe auta tego producenta również mają imponujące osiągi, oscylujące w granicach od 300 do 400 kilometrów.
 
Tesla Model S 85D
Rys.1 Tesla Model S 85D - zasięg do 500km (źródło flickr.com, autor Tracie Hall)

Dość dobrze także prezentuje się Nissan Leaf, stosunkowo niewielkie auto może bez problemu zrobić prawie 200 kilometrów bez konieczności ponownego ładowania. Podobne osiągi ma Audi R-8 e-tron, BMW i3, KIA Soul EV, Mercedes czy Volkswagen e-Golf.
 
Nissan Leaf - elektryk
Rys.2 Nissan Leaf - zasięg do 200km (źródło flickr.com, autor mariordo59)

Zasięg do mniej więcej 170 km na jednym ładowaniu mają między innymi Volkswagen e-up, Renault Kangoo Z. E., Renault Fluence Z. E., Peugeot Partner Electric, Nissan e-NV200 czy Citroen Berlingo Electric.
 
Volkswagen E-up!
Rys.3 Volkswagen E-up!  - zasięg do 170km (źródło flickr.com, autor Thomas Kohler)

Citroen C Zero zaś potrafi przejechać do 150 km na jednym ładowaniu, podobnie jak Mitsubishi i-MiEV, Ford Focus Electric, Peugeot iON czy Smart fortwo electric drive. Stosunkowo niewielki zasięg, w zasadzie do 90 km na jednym ładowaniu ma Toyota iQ EV.
 
Toyota iQ EV
Rys.4 Toyota iQ EV - zasięg do 90km(źródło flickr.com, autor bnextbeta)
Źródło: zdjęcia głównego flickr.com (fot. nw.)
Polecane

https://www.traditionrolex.com/15